Angielski biznesowy – kiedy warto się na niego zdecydować? Przydatne zwroty i słownictwo.

W ostatnim czasie obserwuje się duży wzrost zapotrzebowania na naukę języka angielskiego biznesowego. Coraz to więcej firm decyduje się na finansowanie kursów języków obcych dla swoich pracowników. Znajomość angielskiego staje się nie tylko atutem kandydata, ale powoli też umiejętnością wymaganą od samego początku, ze względu na coraz większe znaczenie tego języka na rynku międzynarodowym. Ale od początku… 

Co to jest Business English i co zawiera? 

Angielski biznesowy to specjalizacja języka angielskiego, która obejmuje słownictwo, zwroty i ich użycie w środowisku biznesowym. Znajomość Business English często jest kluczowa dla profesjonalistów, którzy pną się w górę swojej kariery zawodowej. Podczas nauki w zakresie biznesowego angielskiego nauczysz się nie tylko komunikować z przełożonymi, ale też prowadzić korespondencję biznesową, negocjacje, prezentacje a także rozmawiać z przyszłymi klientami lub współpracownikami. 

Komu potrzebny jest angielski biznesowy? 

Dzisiejszy świat oferuje mnóstwo rozwiązań pozwalających na sprawne i bezproblemowe działanie firm na arenie międzynarodowej. Kiedyś sam dystans był często przeszkodą nie do pokonania. Aktualnie dzięki nowym technologiom wiele procesów może odbywać się zdalnie, a nawet podróże są dużo łatwiejsze. W związku z tym angielski stał się uniwersalnym językiem komunikacji na arenie międzynarodowej. Jego znajomość otwiera drzwi do ogólnoświatowej bazy klientów i współpracowników. Jednak są branże, w których angielski biznesowy okazuje się przydatny dużo częściej niż w innych. Oto niektóre z nich:  

  • Finanse i bankowość 
  • Technologia i informatyka 
  • Handel międzynarodowy i logistyka 
  • Przemysł farmaceutyczny i opieka zdrowotna 
  • Turystyka i hotelarstwo 
  • Edukacja i szkolenia 
  • Prawo międzynarodowe 
  • Produkcja i inżynieria 

W jakich sytuacjach używamy angielskiego biznesowego? 

Słownictwo i zwroty, a także ogólnie zasady posługiwania się Business English są szczególnie pomocne w m.in. prowadzeniu prezentacji, spotkaniach ze współpracownikami, przełożonymi lub ewentualnymi klientami, a także podczas codziennej komunikacji w firmie.

Ponadto znajomość angielskiego biznesowego może okazać się kluczem do sukcesu w prowadzeniu skutecznych negocjacji. Warto pamiętać, że w mówieniu w języku obcym niezwykle ważna jest także pewność siebie – jej brak może obniżyć Twoje umiejętności negocjacyjne, nawet jeśli, tak zwany ,,warsztat” masz dobry! Business English przyda Ci się także do korespondencji, np. mailowej. 

Przykładowe słownictwo z zakresu Business English: 

Poniżej przedstawiamy listę słówek, które możesz spotkać niezwykle często m.in. w branży finansowej, marketingu czy zarządzaniu projektami.  

Revenue – przychód 

Profit – zysk 

Expense – koszt, wydatek 

Investment – inwestycja 

Assets – aktywa 

Liabilities – pasywa 

Equity – kapitał własny 

Balance sheet – bilans 

Income statement – rachunek zysków i strat 

Project scope – zakres projektu 

Deadline – termin wykonania 

Milestone – kamień milowy 

Risk assessment – ocena ryzyka 

 

Przykładowe zwroty z zakresu Business English: 

Let’s touch base on… – Skontaktujmy się w sprawie…

To give you a brief overview,… – Dając krótkie podsumowanie…

Our terms are negotiable. – Nasze warunki są do negocjacji.

Let’s find a middle ground. – Znajdźmy kompromis.

That’s a fair point, however… – To słuszna uwaga, jednakże…

How can we improve on this? – Jak możemy to poprawić?

What’s your take on this? – Co o tym myślisz?

Let’s prioritize tasks for this project. – Ustalmy priorytety dla zadań w tym projekcie.

Can you elaborate on that? – Czy możesz to rozwinąć?

We need to streamline this process.  – Musimy usprawnić ten proces. 

 

 Znaczenie small talku w biznesie  

Choć coraz więcej ludzi docenia znaczenie small talku w biznesie, niektórzy wciąż mogą nie zdawać sobie sprawy, jak ważną rolę mogą odgrywać te krótkie, niezobowiązujące pogawędki. Small talk spełnia kilka istotnych funkcji, które mogą znacząco wpłynąć na dalszy rozwój firmy w dłuższej perspektywie.  

Po pierwsze, small talk jest narzędziem pozwalającym lepiej poznać drugiego człowieka. Ludzie wolą robić interesy z tymi, których znają i lubią, a luźne rozmowy na pozornie błahe tematy umożliwiają lepsze poznanie się stron. 

Po drugie, łagodzenie napięć. Rozmowy biznesowe często wiążą się ze stresem i presją. Small talk może pomóc w zredukowaniu tego napięcia, tworząc bardziej komfortową atmosferę, co z kolei sprzyja otwartości i szczeremu dialogowi. 

Po trzecie, Small talk pełni także funkcję sieciowania i zbierania informacji. W świecie biznesu kontakty są niezwykle ważne, a umiejętność nawiązywania i utrzymywania luźnych rozmów może otworzyć wiele drzwi i stworzyć nowe możliwości. 

Więcej na temat small talku przeczytasz w jednym z naszych poprzednich artykułów (dowiedz się więcej).

Sposoby nauki angielskiego biznesowego

Tak, jak w każdym innym obszarze tematycznym z języka angielskiego możesz zgłębiać wiedzę na wiele różnych sposobów. 

Z pewnością istnieją aplikacje udostępniające odpowiednie słownictwo i zwroty. Możesz też wspomóc się filmikami dostępnymi na platformach streamingowych lub sięgnąć po odpowiedni podręcznik. 

Jednak metodą, która oprócz wiedzy merytorycznej pomoże Ci także zwiększyć pewność siebie i sprawi, że komunikacja będzie płynna są indywidualne lekcje z lektorem. Zajęcia online z native speakerem to idealny sposób na całościowe poprawienie Twoich umiejętności komunikacyjnych w języku angielskim. 

Podsumowanie 

Umiejętność posługiwania się angielskim biznesowym to atut, który z pewnością zostanie doceniony przez Twoich przyszłych lub obecnych pracodawców. Generalnie, znajomość języka obcego, szczególnie angielskiego, który opanował rynek międzynarodowy, otwiera zawsze dużo możliwości. Z kolei Business English to często klucz do drzwi większych sukcesów zawodowych i spektakularnej kariery.